Brev:
Vil ikke ammes eller drikke ordentligt
5. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Vil ikke ammes eller drikke ordentligt
Hej
Min datter er nu 4 måneder.... Hun vejede 2800 gram og målte 48 cm ved fødslen. I dag vejer hun 5,6 kg og måler 63 cm. Fra starten var der ingen problemer med at amme hende, hun kunne ligge og sutte i op til 20 min. af gangen og gerne mere. Om aftnerne spiste hun gerne hver time indtil hun blev lagt i seng ved 20-tiden og kunne sove helt til kl. 5.
Men pludselig da hun var omkring 2,5 måned blev det vanskeligt at amme hende, hun var blevet mere opmærksom på omgivelserne og den mindste forstyrrelse fik hende til at slippe brystet. Dette hørte jeg var meget normalt og ville blive bedre med tiden. Derfor blev jeg ihærdigt ved med at amme hende. Omkring de 3 månederne var hun så hysterisk om aftenerne og hver gang jeg prøvede at ligge hende til brystet skreg hun mere og mere voldsomt, at jeg blev nødt til at give hende en flaske MME, hvilket hun slappede af ved og derefter kunne sove.
Dette gjorde jeg i nogle uger og det fungerede meget godt med den ene flaske ved nattid. Men så begyndte problemer for alvor..... Hun ville ikke ammes rigtig om dagen højst 2-5 min ad gangen og der kunne så gå timer imellem amningerne. Hun blev hysterisk fordi hun var sulten, men ville ikke spise. Jeg prøvede med MME på flaske, så jeg var sikker på hun fik noget, hvilket hun gerne ville have.
I dag har jeg så valgt at give hende MME på flaske, da hun ikke rigtig gider sutte, men jeg synes ikke hun drikker rigeligt, det er en kamp at få væske ned i hende især om aftenen. Jeg begyndte derfor for 1 uge siden at give hende lidt risgrød, for at se om det var noget for hende. Hun hamstrede det i sig.
Nu giver jeg hende risgrød ved 10.30-tiden og igen ved 15-tiden, ind imellem får hun flaske. Men efter maden kl. 15 vil hun ikke have flaske eller bryst, hvilket bekymrer mig. Jeg prøver flere gange, men det lykkes som regel først ved 20-tiden. Der skal jeg have hende til nærmest at sove, hvor jeg derefter trækker sutten ud og stille og roligt giver hende flasken, så tager hun endelig fat og drikker omkring 100ml MME.
Mit spørgsmål og bekymring går på om hun for nok væske og hvorfor hun er så besværlig og hysterisk. Er det normalt at en baby kan gå i så lang tid (fra kl. 15 til kl. 20) uden at ville ammes eller have flaske? Kan grøden virkelig mætte så meget?
Vores dag ser ca. således ud pt.:
Nat: flaske (omk. kl 01) og igen (omk. kl. 05)
Morgen: flaske
Formiddag: grød+vand
Eftermiddag: flaske (omk. kl. 13.30)
Eftermiddag: grød (omk. kl. 15)
Aften: flaske (omk. kl. 20)
Som du kan se ser det rimelig fornuftigt ud indtil kl. 15....
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har prøvet at amme hende, for at se om det er det hun vil, men hun flipper fuldstændig ud. Det er som om hun går fuldstændig i selvsving.... omkring kl. 19.30 skal jeg gå og vugge hende og pakke hende ind i hendes dyne, hun skriger og skriger. Til sidst falder hun til ro og jeg kan give hende flasken....
Jeg er selv helt udkørt psykisk fordi det er blevet så besværligt at give hende mad og hun er ikke til at have med nogen steder. Det er som om hun bliver sur fordi hun er sulten, men kan af en eller anden grund ikke spise eller slappe af.....
Er det normalt?
Hun har lige fra fødslen sovet godt, men efter hun ikke spiser så meget om aftenen længere er hun begyndt at vågne hyppigere....
(Jeg producerer stadig mælk, hvilket også er lidt hårdt. Jeg vil nemlig gerne give hende den mulighed, hvis hun vil, hun har dog ikke ville i længere tid, kun 1-2 min ad gangen). Er det bedst at jeg dropper brystet 100% og hvordan skal jeg gøre det?
Jeg er også lidt bekymret for hendes fordøjelsessystem. Fordi hun drikker jo ikke så meget og får nu grød. Skal jeg fortsætte med grøden? Eller kan det være at hun slet ikke er parat til det, når hun kan gå så mange timer uden mad om aftenen?
Håber du kan hjælpe mig
Med venlig hilsen
Dorthe